Ultraprenori, Millenniprenori, Soloprenori și alte categorisiri ale clasicului ”Întreprinzător”

Amalia Sterescu \ Ultraprenori, Millenniprenori, Soloprenori și alte categorisiri ale clasicului ”Întreprinzător”

Deunăzi când lansam BrandingYOU ca una din primele agenții exclusiv de personal branding din Europa de Est, menționam acolo că ne adresăm inclusiv soloprenorilor  și am primit câteva întrebări întrebătoare în acest sens. Adică, ”sunt antreprenorii de mai multe feluri”?

Păi da, cam sunt! Cel puțin așa reiese din studiile unor firme internaționale specializate care asta fac – analizează tipul de business pe care îl ai, istoricul tău ca antreprenor în business, stilul tău de conducere, generația din care faci parte,  rezultatele financiare curente și estimate,  numărul de angajați, tipul de investiții pe care le faci, apetența pentru investițiile cu impact social, ambiția obiectivelor financiare propuse și altele.  Alții clasifică antreprenorii după profilul psihologic al antreprenorului, după modul în care iau deciziile, după comportament, apetență pentru risc  sau alte tipuri de competențe. Așa că fiecare ogradă sau market vine cu clasificările ei. Dar așa de curiozitate – iată mai jos una din cele mai comune clasificări:

1. Antreprenorii Elite – se numesc așa întrucât câștigul lor net îi plasează în top 1% dintre cei mai bogați oameni ai planetei. În medie au demarat cam trei business-uri în timpul vieții lor, 62% dintre ei au înregistrat o creștere semnificativă a profitului lor în 2017. Cele mai populare vehicule de investiții în alte businessuri sunt fondurile de investiții, private equity sau equity funding. Au mari speranțe că dezvoltarea digitală le va permite să-și controleze din ce în ce mai mult business-ul la distanță,  permițându-le astfel o mai bună balanță muncă/călătorii de business/viață personală.

2. Ultraprenorii – dețin business-uri individual, estimate la peste $25M sau mai mult. Peste 60% dintre ei sunt investitori responsabili, investesc în proiecte cu impact social sau în mediu, sunt creatori de job-uri în domenii privind protecția mediului, energie regenerabilă – motivația lor principală fiind să genereze un impact pozitiv asupra lumii sau a comunităților în care activează. Sunt ambițioși și continuă să facă presiuni pe realizarea unor obiective din ce în ce mai înalte uneori înregistrând creșteri în business mai mari ca antreprenorii Elite. Marea lor majoritate vor reuși să-și vândă business-ul, își definesc succesul prin crearea unei franchise, listându-și business-ul, devenind companie publică, sau creând un mare impact social.

3. Antreprenorii în serie: sunt antreprenori care dețin sau au pus bazele la patru sau mai multe companii operaționale. Tind să-și înceapă activitatea ca antreprenori de timpuriu, în jurul vârstei de 25 de ani spre deosebire de ceilalți antreprenori ce își pot demara business-urile în jurul vârstei de 30 de ani. Cei mai numeroși antreprenori în serie se regăsesc în Taiwan, Olanda sau Hong Kong conform ultimului studiu efectuat de Scorpiopartnership. Marea lor majoritate asociază antreprenoriatul cu oportunitatea lor de a avea un impact în lume. Antreprenorii în serie sunt mult mai deschiși în a investi strategic în alte business-uri cu potențial mare, alocându-și în medie cam 15% din portofoliul lor în acest sens.

4. Femei Antreprenor – Călătoria lor antreprenorială începe în medie în jurul vârstei de 28 de ani. Sunt tentate să-și dedice business-ul unor cauze nobile, își doresc să aibă impact pozitiv în lume. Sunt mult mai preocupate de sănătatea financiară a companiei lor, uneori chiar mai ambițioase și pun mare accent pe realizarea obiectivelor de natură financiară. Femeile antreprenor care sunt și mame și care și-au create un business pentru a avea mai multa flexibilitate în gestionarea balanței viață personală-viață profesională se mai numesc și Momprenoare.

 5. Boomerprenorii sunt antreprenori în jurul vârstei de 55 de ani sau ceva mai mult , ce fac parte din generația Baby Boomer (născuți înainte de 1962).Sunt mai puțini încrezători în investițiile menite să aducă rezultate sociale sau legate de protecția mediului. Legat de evoluția tehnologică, această categorie de antreprenori este mai interesată de tot ce ține de HealthTech pe de alta parte investițiile in inteligență artificială tind mai degrabă să îi îngrijoreze. Sunt antreprenori care lucrează constant cu consultanți financiari sau își deleagă managementul investițiilor lor către specialiști în mod regulat spre deosebire de Millennials ce nu fac asta.

6. Millenniprenorii sunt antreprenori născuți între 1982 și 2000, sunt categoria de antreprenori ce pot avea cel mai mare profit anual net vs. alte generații. Mărimea firmei lor poate fi de patru ori mai mare decât cea a unui Boomerprenor. Marea majoritate a Millenniprenorilor își definesc succesul în funcție de impactul social al business-ului lor. Sunt antreprenorii cei mai preocupați de implicațiile sociale sau de mediu ale business-ului lor. Țin foarte mult la a face business conform propriilor lor valori și principii.

7. Soloprenorii sunt antreprenori asociați în general cu freelancerii, sunt singurii angajați ai firmei lor, opereaza cu resurse externalizate și îsi pot gestiona în mare parte business-ul remote, online – atât în relația cu clienții cât si cu celelalte resurse implicate.

Sigur că tindem după ce citim aceste clasificări, să ne punem în cutiuța potrivită însă nu acesta este sensul acestui demers. Am scris acest articol cu scop informativ iar dacă doriți să aflați cele mai noi tendințe în antreprenoriat puteți accesa cel mai nou raport Global Entrepreneur Report 2018.

Ca antreprenori, urmați-vă misiunea și continuați să generați valoare! Indiferent de clasificări și cifre de afaceri contează să te motiveze ceea ce faci și să ai satisfacția muncii tale și a echipei tale! Mult succes pe drumul vostru!

Data articol: 8 mai 2018
© 2025 Amalia Sterescu Designed by: Live Design