În țara în care și morții votează…

Amalia Sterescu \ În țara în care și morții votează…

În țara în care și morții votează, ce înseamnă a fi un ”Influencer” în România lui 2017? Mi-am pus deunăzi această întrebare și  pun ghilimelele de rigoare pentru acest englezism înrădăcinat în vocabularul multora și preluat din zona marketing digital. Nu contează ce cred eu despre subiect ci contează ce crede acea masă considerabilă de români pentru care părerea exprimată public a unei singure persoane, îi poate determina să genereze o acțiune, o idee, un gând.. o schimbare. Scriu acest articol ca o rugă și imbold  pentru ca vocile ce merită să fie auzite în țara aceasta  să glăsuiască, să scrie mai des, să formeze echipe funcționale –  pentru ca cei ce pot mișca România înainte cu adevărat să își asume rolul real de ”influencers”.

În plină transformare digitală a lumii în care trăim e normal ca și peisajul digital românesc să abunde de titlulaturi ușor pompoase pentru cei din generația mea de imigranți digitali  gen: Online Influencer, Fashion Influencer, Influencer Manager, Influencer Marketing PM, Digital Influencer și altele (acestea sunt doar câteva exemple extrase la o sumară căutare pe LinkedIN) – dar să fim serioși,  acestea sunt de cele mai multe ori titulaturi de job din organizații adaptate la vremurile în care trăim. Poate că au talentul si rolul de a schimba ceva în organizațiile în care funcționează dar pe adevărații ”influencers” nu îi găsești desigur așa.

Impactul adevaraților ”influencers” din mediul online în România se măsoara în numărul de followers însumați de pe toate rețelele de socializare în care sunt prezenți, se măsoară în impactul comunităților pe care le influențează de a genera schimbare, de a influența opinii, de a genera acțiune!

De exemplu făcând un mic sondaj pe rețeaua mea de prieteni într-una din rețelele de socializare  ( nu am pretenția că respectă rigorile unui studiu de specialitate) , la întrebarea ”Pe cine considerați a fi un ”influencer” în România lui 2017?”  au curs răspunsuri cu duiumul. S-au detașat însă câteva nume pe care nu le voi menționa aici (am scris despre asta la momentul respectiv pe Facebook) numai pentru a păstra o linie obiectivă acestui demers.

Așadar, care e profilul unui ”influencer” în  rețeaua mea de prieteni, segment 25-48, femei si bărbați, antreprenori și angajați în multinaționale, profesioniști rezidenți în România sau relocați? Iată mai jos câteva caracteristici:

Acesta e tipologia ce influențează rețeaua mea. Mă întreb oare cum arată profilul celui care influențează rețeaua ta în mediul online?

Dacă ne uităm la România ”netulburată” de rețelele social media și Internet, acolo unde doar câteva posturi de radio si TV pătrund și ceea ce se spune la TV are rang de autoritate ”și e musai adevărat” – acolo primarul, preotul uneori directorul școlii – rămân în continuare cei spre care oamenii se uită când vine vorba de decizii ce privesc comunitatea sau viitorul acesteia. Ori interesele politice, luptele bugetare sau de putere nu îi fac pe acești oameni influencers veritabili ci doar manipulatori în funcție de context. Dar chiar și așa, dacă discursul și acțiunile lor ar fi orientate către prosperitatea , bunăstarea întregii comunități și nu numai a unui segment minoritar – atunci chiar mai contează culoarea politică? își spun localnicii.

Mergeam uneori prin sate și oamenii spuneau cu năduf – ”La noi și morții votează, numai ca să iasă ei. Toți fură dar măcar să le pese și de noi, să facă ceva și pentru noi”! Ei sunt România uitată, îmbătrînită înainte de vreme, cu sate făra de tineri, cu case pustiite de dorul copiilor plecați pe alte meleaguri,  România cumpărată uneori cu o sacoșă cu mâncare cu iz electoral. 

Și mai sunt ei, acei influencers din spatele scenei, pe care nu îi găsești pe rețelele de socializare, mereu la butoane, având capacitatea de a influența prin personal leadership, prin puterea financiară sau a rețelei lor strategice. Sunt gardienii status-quo-ului. Sunt cei pentru care România trebuie să ramână o țară făra de autostrăzi, cu drumuri prăfuite care nu duc în viitor – dacă interesul personal sau al clusterului lor, o cere.

Așa că, de aceea spuneam că acest articol nu își propune să dea definiția noțiunii de ”influencer” în România lui 2017  ci este un imbold pentru voi, cei sunteți considerați deja astfel de comunitatea voastră: Urniți România prin vorbele, acțiunile și faptele voastre! Construiți! Nu vă compromiteți de dragul vreunui sponsor! Rămâneti etici pentru ca țara are mai mult ca oricând nevoie de repere morale!

Iar voi ce încă stați în expectativă, profesioniștii nemânați de interese meschine ci de dorința de a face România o țară din care nu se mai pleacă pentru că ne e bine – ieșiți din latență, nu așteptați ca schimbarea să mai vină de undeva – noi suntem schimbarea! Oamenii ca noi sunt motorul unei țări cu creștere economică dar cu cel mai mic procent de bunăstare din Europa. Aia cu ”bulgarii sunt după noi” sincer nu cred că mai încălzește pe nimeni.

 

Data articol: 25 septembrie 2017
© 2025 Amalia Sterescu Designed by: Live Design