Românce celebre. Celebre pentru ce?

Amalia Sterescu \ Românce celebre. Celebre pentru ce?

Cum definim românca celebră de azi în accepțiunea omului de rând? Cred că vă imaginați singuri fără să mai folosesc cuvinte descriptive. Așa zisa vedetă de azi este un înveliș spoit și comercial dar atât de găunos pe dinautru.O întâlnești în cancanuri zilnice, în pagini îndoielnice cu știri efemere despre cum și-a schimbat silicoanele, ce aventuri a mai avut și ce genți de mii de euro a afișat la nu știu ce adunare mai de soi, ce amanți a mai schimbat, ce copii a făcut în secret și cui și după cine suferă din amor mai noua€¦ Celebritatea româncelor noastre se leagă prea puțin azi de valoarea lor profesională, de reușitele lor în domeniile în care activează, de educația lor sau de inițiativele lor pentru o Românie mai bună.

În plan politic situația e și mai neagră întrucât puținele specimene ce au răzbit prin puteri proprii sau cu proptele de la partid suferă de un oprobiu consecvent, reminiscență ceaușistă de… Ce contează că poate unele chiar sunt competente, ce contează că poate chiar muncesc și se străduiesc – într-un final sunt puse la zid pentru detalii ce țin mai mult de feminitatea lor și nu de profesionalismul lor. Dar cine mai stă să judece profesionalismul politicienilor în ziua de azi… Și totuși câte femei avem la guvernare azi? Una – și asta spune multe despre evoluția vieții noastre politice și incluziunea femeii în roluri de leadership politic.

Mai sunt și femei cu care mă mândresc în România de azi, femei cu reușite impresionante în carieră și viață de familie, femei care au pus educația, acumularea de experiență, depășirea propriilor limite, setarea unor obiective cât mai ambițioase – pe primul plan. Fie le găsești la cârma unor companii mari, fie le găsești ca antreprenori – ele sunt acolo ca niște stânci, gata să se muleze pe vremurile pe care le trăim și să scoată ce e mai bun dintr-un context! Și asta îmi dă speranță.

Aceste romance – fie că sunt femei de carieră, antreprenori sau mame ce-și educă copiii cu tenacitate pentru a deveni oameni buni – mă duc cu gândul la româncele celebre de odinioară.

Oare am putea împrumuta din pionieratul unei Sarmiza Bilcescu care s-a ambiționat să devină prima femeie Doctor în Drept și nu oriunde ci tocmai la Sorbona în ciuda cârcotelilor Consiliului facultății și a suspiciunilor vremii? Sau poate putem învăța din pionieratul Marinei Știrbei care preluând un model finlandez a pus bazele aviației medicale în România. Oare am putea învăța din tenacitatea Ellei Negruzzi căreia i-au trebuit 6 ani de procese pentru a fi lăsată să practice avocatura ca prima femeie avocat pledant din România? Oare am putea să înfruntăm zâmbind toate barierele prezentului și să ne îndeplinim visele așa cum a făcut-o Elisa Leonida Zamfirescu când refuzată de școală locală a aplicat la Berlin la Academia Tehnică pentru a deveni inginer și i s-a precizat printre altele că ar trebui să se concentreze totuși pe cei 3: Copii, Cratiță, Biserica… Nu a renunțat și a devenit prima femeie inginer din lume… Și oare am putea fi ambasadori atât de talentați ai culturii și potențialului românesc așa cum a făcut-o Martha Bibescu prin conexiunile sale cu societatea europeană a vremii, prin scrierile sale și prin acțiunile sale de promovare a culturii române chiar în forul Academiei Franceze? Am putea crea ceva atât de măreț care să dăinuie așa cum a făcut Ana Aslan al cărui nume și produse împotriva îmbătrânirii au făcut cunoscută România în anii comunismului și i-au adus un alt soi de celebritate..?

Care ne-ar putea fi modelele azi? Cum am reformula ideea de celebritate la feminin într-o manieră plină de substanță și valoare? Cum am putea educa tinerele din ziua de azi pentru care modele înseamnă Crudutza, Bianca, Sânziana și mai știu eu ce Senzuala.. Oare am putea ca prin minune direcționa goana după audiența ieftină către goană spre valoare, cultură – unde femei valoroase ca învățătoarea Cristiana Anghel, campioana Nadia Comaneci, Prof. Dr.Raluca Van Staden, Altesa Sa Prințesa Margareta și multe , multe altele – să devină sursă de inspirație pentru tînără generație?

Probabil că această revoluție mediatică nu ar aduce profit dar ar fi cea mai mare acțiune de detoxifiere, de “de tembelizare” și reintoarecere nesperată la valori solide – pe care copii noștri să le poată urma și pentru care să iubească România suficient de mult pentru a clădi ceva aici, în această țară. Și apoi, celebritatea ar căpăta alte valențe.

Ce cadou minunat de Mărțișor ar fi…

Data articol: 29 februarie 2012
© 2024 Amalia Sterescu Designed by: Live Design