Puterea networkingului strategic
Pentru managerul român, a face networking este încă un exerciţiu greoi. Managerii din corporaţii sunt concentraţi în cea mai mare măsură pe realizarea obiectivelor presante şi sunt orientaţi mai degrabă în a-şi extinde network-ul intern cu scopul de a obţine performanțe manageriale din ce în ce mai bune şi de a-şi accelera ascensiunea în carieră. Am cunoscut în corporaţii adevăraţi aşi ai networkingului intern, apţi să mişte rotiţele unse sau neunse ale unor coloşi internaţionali dar care, mutaţi din zona de confort – în afara companiei, în alt mediu – întâmpinau dificultăţi în a aborda procesul de networking cu aceeaşi naturaleţe.
Marea majoritatea a managerilor din corporaţii abordează networking-ul în afara companiei – ocazional, când participă la diverse evenimente ca reprezentanţi ai angajatorului lor şi rareori folosesc acest prilej pentru a da un scop strategic exerciţiului de networking. Presaţi de targeturi, KPI’s, scăderea vânzărilor, creşterea costurilor etc. tânjesc după networking , se simt oarecum închistaţi de bariere invizibile – “în laborator” cum îmi mai place mie să spun – un laborator din care ies foarte rar. Networking-ul rămâne un “nice to have” al activităţii lor şi se limitează eventual la networking pe reţele de socializare adesea slab cultivat sau la interacţiuni ocazionale față în față – oarecum timide şi stânjenitoare.
Antreprenorii români pe care i-am cunoscut fac din construirea unei reţele puternice o strategie de business de care depinde uneori însăşi supravieţuirea unor proiecte importante pentru ei. În exerciţiul de networking între leaderi/antreprenori – am văzut îndrăzneală, coerentă, relaxare dar mai ales scop strategic. “The elevator pitch” porneşte aproape natural pe buzele unor antreprenori sau leaderi români chiar din momentul în care cartea lor de vizită nemonotonă îţi atinge subtil palma.
Un network strategic este un web de relaţii utile pe care le construieşti de la 0, are scopul de a susţine anumite iniţiative specifice pe care tu, ca leader , le coordonezi. Poţi demara acest proces prin a-ţi pune următoarele 2 întrebări:
– Care sunt persoanele pe care le cunosc şi care apreciază abilitatea mea de a avea succes cu această specifică iniţiativă strategică?
– Am în acest moment suficient capital social construit cu acea persoană – astfel încât să-l consum pentru această iniţiativă şi pentru a avea success în lansarea acesteia?
Pentru toţi managerii ce întâmpină dificultăţi în a-şi extinde aria de influenţă în afara cercului lor curent, iată mai jos câteva sugestii utile:
– Construieşte puncte de conexiune: nu trebuie fii în relaţii de prietenie sau colaborare cu marea majoritate a persoanelor pe care doreşti să le implici în realizarea strategiei tale. Dar e important să înveţi cum să-ţi creezi acele conexiuni care deşi nu au putere de decizie sau au o influenţă mică asupra scopului tău strategic, prin numărul lor – pot transforma impactul pe care îl au dintr-unul minim în cel puţin mediu.
– Construieşte un web de influenţă: va fi nevoie de influenţa a mai multe puncte de conexiune disparate din reţeaua ta ca să-ţi atingi obiectivul strategic. Trebuie să cunoşti exact cine din reţeaua ta are puterea de a influenţa şi în ce moment important.
– Fii abil în a alege momentul în care începi a-ţi consuma din creditul reţelei tale de socializare; Asigură-te întâi că ai suficient “ capital” în reţea şi apoi transformă-te într-un maestru care ştie exact când şi cum să consume acest capital.
– Scanează-ţi şi cercetează-ţi reţeaua în mod constant: Caută deschideri noi ce te pot împinge înainte, analizează-ţi punctele de conexiune slabă, întăreşte-le pe cele puternic influente în realizarea obiectivului tău strategic, mergi înainte având în permanenţă obiectivul strategic în minte şi învăţând totodată cum să alergi printre obstacole.
– Caută oportunităţi de networking strategic: pe multe din persoanele ce pot sprijini proiectul tău nu le cunoşti încă. Caută oportunităţi de a-i întâlni sau de a fi în mijlocul lor, de a interacţiona cu ei măcar 30 de secunde într-o manieră ce îi va determina să vă răspundă la telefon a doua zi sau să fixeze o întâlnire.
– Creaţi-vă acel Cerc de Încredere: Veţi avea nevoie de un board de mentori /consultant care să vă ajute să vă extindeţi reţeaua în direcţia pe care o doriţi. Acestea sunt persoane speciale, cu capital social relevant ce poate fi împrumutat din când în când pentru a vă susţine/lansa proiectul/idea.
– Fii conştient de puterea ta: Merită să investeşti în visul tău. Pasiunea ta şi abilităţile tale vor face ca rotiţele să se mişte în favoarea ta. Pasiunea ta este critică pentru succesul procesului tău de networking – este principalul combustibil pe care îl ai.
Aşadar faceţi din networking un exerciţiu normal şi consecvent , îmbunătăţiţi-vă abilitatea de a construi reţele de succes chiar dacă în evaluarea voastră ca manager – competenţa Networking nu e momentan prezentă, conştientizaţi puterea networkingului în realizarea oricărui obiectiv strategic. Îndrăzniţi!
Articol preluat de Manager.ro, 8.02.2013