Predarea online pentru elevi (6-14 ani) – observațiile mele
Aseară mă gândeam că m-am mutat online, pe bune. Sunt un flux de gânduri care se materializeaza undeva în cloud. Deși corpul meu fizic e aici, majoritatea interacțiunilor cu ființe umane s-a mutat online. Mintea mea planifică în permanență noi acțiuni online și trebuie să proceseze în același timp și mai multă informație de la toată populația care acum produce și consumă informație online în cantități pe care mintea noastră nu le credea posibile acum 20 de ani. Din când în când închid tot și evadez în realitatea palpabilă, cu cer albastru, păsări și copaci roditori pentru că nu vreau ca această lume a mea să devină ”cealaltă realitate”. Altfel m-aș simți ca puștii mei care în jocurile video intră și ies din lumi diferite în funcție de cheful pe care îl au să facă sau să nu facă ceva.
Și cum în ultimele 60 de zile toată activitatea mea s-a mutat online, cu workshopuri, cursuri, coaching și tot tacâmul – vroiam să las aici câteva din observațiile mele legate de predarea online pentru elevi (6-14 ani) și comportamentul copiilor online – în ideea în care pot fi de folos și altor profesoniști implicați mai nou în educația online (sunt doar observații nu lecții:).
- Dați-i unui copil să comunice în orice platformă online nouă pentru el și o va dovedi în maxim 15 minute. Nu elevilor le este complicat să se adapteze la tehnologie ci profesorilor, așa că profesorii trebuie să-și aloce mult mai timp prin tutoriale online și să înțeleagă funcționalitățile aplicației pe care o folosesc pentru a preda online. Pe de altă parte părinții rămân sursa cea mai importantă de suport tehnic la nevoie, mereu pe recepție.
- Am observat că elevilor le place să socializeze înainte de începerea propriu zisă a cursului chiar dacă atunci se văd prima oară, așa că întotdeauna îi rog să-și deschidă camera și îi încurajez la dialog înainte de curs.
- Elevii mei de la Public Speaking School preferă cât mai puține slide-uri și cât mai multă interacțiune cu profesorul sau între ei elevii. Imediat ce se văd toți pe ecran se animă. Așa că alternez cât pot de mult slideuri cu dialog cu camera deschisă ca să le mențin atenția trează.
- Elevii mei vin din școli diferite, sisteme diferite și țări diferite dar chiar și așa am învățat că ei funcționează după ritmul școlii lor, de aceea o sesiune de curs online nu trebuie să depășească 50 minute. Au nevoie de pauze dese mai ales când cursul se desfășoară la finalul programului lor zilnic de școală de aceea uneori în funcție de ritmul clasei acord pauze mai mici și dese.
- Adoră să-și expună ideile și să dea feedback de aceea metoda de predare a profesorului nu trebuie să fie un monolog, trebuie să alterneze mult mai des predarea propriu-zisă cu întrebări deschise, interacțiuni între elevi și feedback bidirecțional.
- Celor mai mici (6-9 ani) le plac emoticoanele, imaginile care accesează lumea vârstei lor. Celor mai mari (9-14 ani) le place să comunice prin chat destul de mult însă obișnuiesc să comunic niște reguli clare astfel încât comunicarea pe chat să se faca cu profesorul și mai puțin discuții libere între elevi.
- În cazul claselor cu număr mare de elevi, profesorul nu mai poate capta atât de ușor gesturile, reacțiile copiilor, mâinile lor ridicate ca la școală pentru a răspunde de aceea, clasele online cu peste 12 copii au nevoie de un sistem ușor diferit de reguli de funcționare și mai ales disciplină pentru ca fiecare elev să se simtă implicat și nivelul de atenție să rămână acceptabil. Quizz-uri, împărțirea pe camere online de lucru, permanenta stimulare și recunoaștere a comportamentelor potrivite – funcționează.
Până la urmă dragostea pentru elevi și educație îi ajută pe dascăli să facă treabă bună și online cu o singură condiție: să înțeleagă că nu mai pot opera și preda la fel ca în sala de clasă și că trebuie să-și reinventeze orele pentru a fi și mai captivante căci bătălia pe atenția elevilor este și va rămâne mare.