Junior în jungla corporatistă? Mini ghid de ascensiune în carieră
Pentru un tânăr absolvent de facultate în România, obținerea unui job într-una din marile corporații locale, pare a fi un vis împlinit. Cu un bagaj de cunoștințe ce a permis antrenarea mai degrabă a capacității de a judeca și învăța decât ascuțirea armelor în competiția pentru un rol mai bun – bat la ușile corporațiilor plini de entuziasmul vârstei, de speranțe și de vise îndrăznețe.
“Cum pot ajunge director la voi?” e o întrebare pe care o primesc adesea încă din etapa de interviu. Zâmbesc înțelegătoare și încep să elaborez pe tema angajamentului față de realizarea obiectivelor, pe tema nevoii de respectare a standardelor de calitate și performanță ale corporației, pe nevoia de satisfacere a clienților interni și externi, pe capacitatea de implicare și de ce nu, de inovare din partea noului angajat.
Cu siguranță că pentru mulți dintre ei acești termeni sunt cuvinte fără noimă iar avalanșa de informații ce urmează momentului angajării este de cele mai multe ori imposibil de digerat în numai 2-3 săptămâni de instruire intensă. Se simt nesiguri dar nu o arată, se simt mici în acest labirint de peste 100,000 de angajați, se simt neajutorați și expuși dar nu întotdeauna solicită ajutor din mândrie sau teamă. În exterior sunt la fel de bravi și entuziaști – temerile, fricile, “iesirile din tiparul corporatiei” se vor atenua mai devreme dacă există un sistem de suport adecvat din partea corporației sau, mai târziu , printr-un efort personal consecvent.
Pentru toți ca ei, tineri absolvenți de facultate, ce bat încrezători și cu succes la porțile corporațiilor, iata mai jos un
Mini ghid de ascensiune în carieră:
• Învață! Asumă-ți că nu știi nimic și că de aici încolo cheia ta către succes este să absorbi rapid și eficient orice informație despre companie, despre departamentul din care faci parte, despre rolul tău, despre procese și proceduri interne, despre clienții cheie pe care îi deservesti. Informațiile asimilate te vor ajuta să performezi la înălțimea așteptărilor șefului tău și ale corporației.
• Învață să te descurci în “labirint”! O firmă mare îți poate apărea ca un labirint în care te descurci cu greu . Ia-o încetișor și logic. Învață organigramă, persoanele cheie în rolul tău și cele care beneficiază de munca ta. Cine sunt clienții tăi interni dar externi? Află cât mai multe despre stilul de conducere al șefului tău. Află cine sunt persoanele de pe aceeași linie ierarhică ca șeful tău și cu care ai putea veni în contact. Poți spune pe nume după primele 3 săptămâni cine sunt șefii șefului tău, unde sunt localizați și care va fi următoarea lor vizită în locația ta?
• Construiește relația cu șeful tău direct! Dacă am învățat ceva în corporație este că managerilor nu le place ca un nou venit să sară peste nivelurile ierarhice și să deschidă cu entuziasm ușile șefilor, șefilor lor. Și chiar dacă cu siguranță sunteți creativi și inventivi-calculați cu atenție momentul în care plasați o inovație/idee personală și o argumentați – dacă deveniți insistent și prezentați idei insuficient argumentate, riscați să nu mai fiți luați în seamă. Cea mai bună modalitate de a te face remarcat în fața șefului este să impui în primul rând prin performanță, prin capacitatea de a fi un team player și apoi prin idei de îmbunătățire a business-ului – bine argumentate.
• Nu-ți ignora colegii! Dacă nu ești un bun coechipier nu vei avea susținerea echipei în momente cheie pentru cariera ta. Ascultă-i cu atenție, nu le pune etichete și ajută-i ori de câte ori poți. Poartă-te așa cum ți-ai dori să se poarte și ei cu tine în momente dificile. Învață de la ei atunci când e cazul și împărtășește din experiența ta, fără aroganță. Identifică cine ar fi potențialii tăi competitori și preia de la ei tot ce au mai bun. Nu te sfătuiesc să-ți faci o țintă din a fi mai bun ca ei ci din ce în ce mai bun în raport cu propria ta performanță.
• Te-ai mai dumirit? Setează-ți un obiectiv de carieră. Interesează-te care e sistemul de promovare în organizație, care sunt procesele cheie și cine sunt decision makerii? Și pentru că în general a merge mai departe înseamnă a dobândi competențe noi, află care sunt aceste competențe și ce mijloace de dezvoltare pune compania la dispoziție pentru a le perfecționa. Familiarizează-te cu site-ul intern de recrutare al companiei și cu persoanele răspunzătoare de recrutare – fă networking intern! După perioada de acomodare și după ce performanța ta este sub control – setează-ți un obiectiv de carieră. Care este următorul tău pas? De ce ai nevoie pentru a-l realiza? Cine sunt persoanele cheie ce te pot ajuta?
• Selectează-ți un mentor. Un mentor te poate călăuzi în îndeplinirea aspirațiilor tale profesionale, aduce cu șine o experiență profesională și de viață pe care te poți baza în momentele cheie, este disponibil pentru tine și dornic să te sprijine. Așadar, admiri professional o persoană din mediu de business, chiar dacă nu e angajat al companiei tale? Propune-i să fie mentorul tău și argumentează cu atenție de ce el/ea și de ce soliciți asta – puține vor fi cazurile în care vei întâlni un refuz. Nu plasa responsabilitatea procesului de mentoring asupra mentorului tău – ca orice relație responsabilitatea este împărțită.
• Tu ești responsabil de clădirea propriei cariere, nu compania, nu șeful, nu părinții, nu colegii, nu mentorul: doar TU. Nu te aștepta ca alții să inițieze procesul tău de învățare și dezvoltare, nu te aștepta ca alții să vina și să te împingă de la spate către noi oportunități, nu te aștepta să te remarce alții pentru eforturile tale – învață-te să te promovezi singur, să lupți pentru obiectivul tău de carieră și nu uita în tot acest efort – să performezi. Nu-ți neglija îndatoririle ce țin de rolul tău actual! Un non performer nu promovează niciodată în carieră în corporațiile cu reputație bună.
Mult success!