Elev în România. Wish list
Recent am jurizat cel mai mare concurs de public speaking pentru elevii de gimnaziu și liceu, competiția „Bright Speakers”. Nu poticnirile, nu speech-urile memorate, nu blocajele sau emoțiile elevilor mi-au rămas în minte, ci dorințele lor pentru o educație mai bună. Strigătul lor de ajutor. Pentru că – dacă anul trecut la concursul „Bright Speakers” – elevii din școlile private participante implorau prin speech după timp liber pentru joacă și relaxare, plângându-se de programul lor „încărcat ca al unui adult”, anul acesta participanții pe care i-am jurizat – în special cei din școlile publice „țipau” după dotări în clasă, toalete curate, laboratoare, o abordare mai practică a orelor de clasă – adică după … normal. Iată mai jos o selecție din dorințele lor – așa cum le-am surprins în speech-urile lor în timpul jurizării.
Elev în Romania. Wish list.
- Școala să așeseze elevii vocațional și să realizeze consiliere în carieră!
- Punctul de vedere al elevilor să fie ascultat!
- Dulapuri pentru cărti pentru că ghiozdanele ne deformează coloana!
- Predarea materiei în funcție de talente și aptitudini!
- Desființarea sistemului de notare ca să nu mai fie necesar să ajungem la …psiholog!
- Abordare practică a lecțiilor, mai multe experimente!
- Public speaking și cluburi de argumentație în școli!
- Noi suntem viitorul și dacă vom avea țara pe mâini atunci ar fi păcat să nu știm ce să facem cu ea!
- Să fim învătați cum să punem informațiile în practică!
- Vrem să lucrăm în proiecte, să facem prezentări!
- Ar fi util să învățăm tehnici de luat notițe!
- Profesorii să vina cu chef de viață la școală, bucuroși să ne împărtășească din cunoștințele lor!
- Ar fi util un învățământ personalizat pentru fiecare elev, în funcție de talentele și aptitudinile fiecăruia!
- Nu vrem o școală care să producă niște căpșunari cu masterande, vrem o școală care să ne pregătescă pentru viață!
- Da-ți elevilor rolul profesorilor și lasați uneori profesorii să accepte rolul elevilor!
- Profesorii să fie busola noastră, să ne ghideze, să nu ne mai fie teamă de voi!
- Nu mai vrem să fim nevoiți să memorăm experiențe practice pentru că mintea învață și uită însă corpul simte, iar emoția rămâne.
Poate și așa cine are urechi aude și cine are putere de decizie – DECIDE pentru că citez și eu un elev din concurs: „Educația nu înseamnă să umpli o găleată, ci să aprinzi o scânteie, nu mai vrem să memorăm, vrem să fim stimulați să vrem să aflăm mai mult!”.