Dna ministru Anisie, probleme de memorie sau de etică?
A fost o dată o idee, ideea mea. Lucrând 1:1 cu mulți profesioniști am realizat că teama lor de a vorbi în public era o barieră serioasă în realizarea aspirațiilor lor profesioniale. Cauza comună? Vreun profesor care i-a umilit la tablă, lipsa educației și expunerii în acest sens – în sistemul educațional românesc. Am scris de nenumărate ori că nu ne naștem cu teama de a vorbi în public și atunci mi-am spus ca dacă am instrui copiii din școlile românești în public speaking (atenție nu dezbateri publice, o inițiativă diferită) atunci România va avea în viitor, profesioniști și lideri mai buni comunicatori! Mi-am propus atunci, în 2015, să introduc public speaking în școlile publice. Misiunea unui simplu cetățean care a crezut cu inocență că sistemul educațional se poate îmbunătăți. Sunt un profesionist cu 22 de ani de experiență, instruit printre altele în public speaking și prezent pe scena multor evenimente locale și internaționale ca speaker, un profesionist care a instruit personal în public speaking în ultimii ani , peste 1250 de profesioniști și elevi .
Am facut acest demers ca voluntar, mi-am dorit să instruim profesori care la rândul lor să instruiască alți profesori – astfel încât elevii de gimnaziu și liceu să aibă curajul să se ridice în picioare și să țină discursuri memorabile, indiferent de momentul în care viața îi va scoate la tablă! Așa poate vom avea lideri și politicieni care să ne reprezinte mai bine țara și interesele!
Nu mi-am asumat că va fi ușor și eram pregătită să mă înham la multe amânări, tergiversări birocratice. A fost un drum anevoios în care echipa mea s-a lovit de birocrația Ministerului Educației, de amânări datorate numeroaselor schimbări de miniștri, de întrebarea insinuată pe la colțuri ”Dar mie ce-mi iese de fapt?” care mă șoca. Partenerii mei de discuții nu înțelegeau că eram voluntar, ”pe bune”. Ca într-un final de film prost, după multe tergiversări și lipsa unor răspunsuri oficiale – Dna Anisie, unul din partenerii de discuție din ultimii ani, acum ministru – să-și asume ideea și să încheie un parteneriat de implementare a acestei idei cu o firmă fondată de un fost fotbalist acum reconvertit profesional, parteneriat comunicat cu surle și trâmbițe în presă, în 9 aprilie 2020.
Păi să reîmprospătăm puțin memoria Dnei ministru Anisie cu fapte, nu cu comunicate de presă ci cu saga unei idei ce putea fi implementată încă din 2015! Sunt tristă când trebuie să scriu că de cinci ani a avut nevoie Ministerul Educației din România ca să implementeze o idee!
Datorez asta tuturor profesorilor cu care am lucrat în ultimii ani la acest proiect, tuturor celor care au semnat petiția și care au sperat în schimbare! Scopul acestui demers nu este unul politic, este unul de bun simț.
Iată faptele:
- În luna Ianuarie 2015, Public Speaking School prin Amalia Sterescu a demarat campania de introducere a Public Speaking în școli, campanie care s-a bucurat de susţinere publică, 26 de voluntari – majoritatea cadre didactice din toată țara – exprimându-și dorința de a ajuta și de a se implica activ. Tot in ianuarie 2015 am lansat petiţia online de introducere a public speaking în scoli care s-a bucurat atunci de 166 de semnaturi online
- În luna martie 2015 Public Speaking School a încheiat un parteneriat cu Inspectoratul General al Municipiului Bucuresti – Dl Inspector General Ionel Florian Lixandru fiind un suporter al acestui proiect. De asemenea, am încheiat mai multe parteneriate cu alte instituţii de învăţământ printre care şi Liceul Internaţional de Informatică ICHB. Ca urmare a acestor parteneriate, în luna aprilie 2015 am susţinut personal ca voluntar, în parteneriat cu Inspectoratul General al Municipiului Bucuresti mai multe conferinte in 6 licee si 6 școli gimnaziale din Bucuresti menite sa sensibilizeze cadrele didactice, elevii și părinții asupra importanței studierii public speaking în şcoli în contextul lumii globalizate în care funcţionăm.
- În urma unui proces de selecţie organizat de Inspectoratul General al Municipiului Bucuresti, 50 de cadre didactice au fost selectate să participe la o un program de instruire pe care Public Speaking School prin Amalia Sterescu l-a organizat în data de 30 aprilie. În urma acestui curs 7 cadre didactice s-au voluntariat pentru a participa la procesul de creare a curriculei opționalului de public speaking pentru gimnaziu si liceu. În săptămâna 8 iunie profesorii instruiţi de Amalia Sterescu în public speaking au sustinut primele lecţii demonstrative în licee şi scoli din Bucureşti – feedback-ul elevilor a fost pozitiv.
- În data de 20 iunie, comitetul de redactare a curriculei opţionalului de public speaking s-a întâlnit şi a finalizat acest proces sub coordonarea Public Speaking School și Amalia Sterescu.
- 2015, iulie – are loc prima întâlnire și discuție cu Dna Liliana Preoteasa, Secretar de stat în Ministerul Educației. În urma discutiei s-a concluzionat că se va lucra la o curricula dupa standardele in vigoare, manualul de public speaking urmand sa fie un rezultat al acestei curricule. I s-a înmânat doamnei secretar de stat un document cu toate informațiile necesare demarării inițiativei, include și lista profesorilor voluntari.
- 2015, octombrie: finalizăm curricula. Doamna Proeteasa demisionează între timp, astfel încât ajungem la un nou Secretar de stat care ne asigură de întreg suportul dar se așteaptă numirea unui nou ministru.
- 2016, februarie: se restructurează din nou cabinetul și suntem primiți în audiență la Dna Secretar de stat Monica Anisie, acum ministru, care ne asigură de întreg suportul si ne transferă către persoana care se ocupa de curricule .
- 2016, februarie: se retransmit documentele în format electronic către Doamna Anisie. Mi se transmite că se vor analiza de către comisia care dă acordul final pe structura curriculei.
- 2016, martie: am resunat si mi s-a spus să aștept răspunsul comisiei. În aprilie: curricula ajunge la Institutul pentru Științele Educației.
- 2016, mai: sunt resunată de la cabinetul doamnei Anisie și mi se cere din nou parcursul dosarului, adică istoricul, pentru a fi urmărit de o persoană dedicată. Retrimit către Doamna Anca Petrache intreg dosarul.
- 2016, 19 mai: se primește acordul favorabil al ISE, cu specificația de a transmite câteva modificări pe curriculă. De asemenea, se solicită includerea acesteia în bloc comun cu restul curriculelor pentru gimanziu.
- 2016, iunie: întâlnire cu doamna Petrache, ni se propune modificarea curriculei, inclusiv a titlului, conform recomandarilor ISE și incheierea unui acord de parteneriat cu Ministerul în vederea unei colaborări ulterioare. Ni se solicita o noua intâlnire, careia nu i s-a mai dat curs (de către minister), pentru a discuta pașii urmatori.
- 2016, iulie: curricula e trimisă la modificat pentru a se încadra în solicitarile ISE
- 2016, 2 august: primim curricula modificată și e transmisă doamnei Petrache.
- 2016, 21 august: am revenit cu mail de follow-up, nu mi s-a mai raspuns
- 2016, septembrie: am revenit cu doua telefoane catre doamna Petrache, nu mi s-a raspuns. Dna Petrache a dispărut din peisaj.
- 3.10.2016 : împotmoliți, ni s-a cerut pe linie oficială să transmitem o scrisoare deschisă către guvern, de unde va fi preluată de Ministrul pentru Dialog Social și ”vor solicita ei raspuns Ministerului”. S-au oferit sa ajute soluționarea amiabila a problemei…
În intervalul 2015 – 2016 am prins 4 miniștri (doar unul nu a apucat sa afle de curricula, ceilalti au fost informați), mai multi secretari de stat (doamna Anisie printre ei) și cel puțin doi directori. În absența unui inters real din partea Ministerului Educației, în intervalul 2017-2020 eforturile Public Speaking School s-au concentrat pe oferirea de suport profesorilor interesați astfel am sprijinit ca voluntari sesiuni de public speaking pentru profesori de exemplu pentru ”Aspire for teachers” sau școli din diverse orașe ale țării.
În 9 aprilie 2020 – Ministerul Educației prin doamna ministru Anisie anunță lansarea introducerii public speaking în școli. Nici măcar nu am văzut eu acest comunicat, m-au sunat profesorii implicați în saga noastră să mă întrebe ce se întâmplă..
Nicio vorbă în comunicat despre inițiatorii de drept ai ideii, despre demersul anterior al Public Speaking School, despre curricula aprobată, despre faptul ca ne-a fost partener de discuție în acest proces. De unde trag concluzia tristă că memoria Dnei Anisie este foarte scurtă și că avem idei diferite despre conceptul de parteneriat sau cel de drept de proprietate intelectuală.
Chiar și așa, îmi înghit sentimentul de nedreptate și spun onest că m-aș bucura ca acest demers al ei să reușească pentru mai binele elevilor și studenților din România! Povestea asta nu a fost niciodată despre mine sau Public Speaking School, ci despre ei, elevii și profesorii din sistemul public din România! Dar dați-mi voie să mă îndoiesc! Timpul îmi va da dreptate. Un ministru și partidul a mai bifat o ”realizare” pe hârtie.
Educația copiilor noștri la standardele secolului nostru depinde în continuare de efortul părinților care da, aleg să-i educe privat și în public speaking.
Notă: Am trimis în data de 14 aprilie 2020, pe adresa ministrului Educației o scrisoare care reîmprospătează memoria Dnei Anisie legată de inițiativa Public Speaking School, scrisoare rămasă până la acest moment fără răspuns.