De vorba cu Amalia Sterescu – Contact Center Magazine, May 2010
1. Cum arată o zi tipică de lucru?
In Romania programul tipic de lucru al unui manager din afara sectorului public ar insemna 9-18 asezonat uneori cu ore suplimentare regulate, ar insemna munca intr-un birou in fata unui laptop, ar insemna sedinte fata in fata si interactiuni clasice cu subordonatii. De aceea probabil cand vorbesc despre programul meu altor colegi manageri, acesta pare oarecum imposibil si greu de gestionat.
O zi de munca din viata mea nu se incadreaza in tiparele obisnuite datorita rolului pe care il am in organizatie si tipului de corporatie in care imi desfasor activitatea: organizatie globala cu structuri de management matriceale in care ca leader, poti raporta unui sef sau la doi sefi, uneori de pe continente diferite, poti conduce in cel mai bun caz o echipa locala in Romania sau poti conduce de la distanta echipe de zeci de oameni aflate in China sau India. Prin cultura organizatiei din care fac parte, a conduce “remote”, a organiza obisnuitele sedinte de management sau de proiect prin conferinte telefonice, video conferinte sau web conferinte – devine un mod de lucru normal. Conducem prin telefon, recrutam prin video conferinta, luam decizii in conferinte telefonice iar emailul ne insoteste pretutindeni. Informatia vine din toate colturile lumii din toate cele 51 de tari si filiale unde imi sunt localizati clientii externi si interni – si asta are o alta implicatie: a fi senior leader intr-o organizatie globala inseamna ca programul tau de lucru incepe cu ora la care clientul japonez, singaporez vine la serviciu – adica cand in Romania mai sunt ore bune pana la aparitia zorilor pana cand cel din US sau America Latina isi inchide biroul.
Ce inseamna asta pentru mine si ziua mea tipica de lucru?
1. Am un program de lucru flexibil: poate incepe la 5 dimineata in biroul de acasa cand pot avea conferinte telefonice cu tari din Asia, se poate continua cu intalniri face to face cu echipa mea de management din Romania , sedinte manageriale telefonice cu managementul din Europa se intercaleaza cu pauze pentru timp personal si poate continua pana dupa ora 22:00 EET pentru a acoperi conferinte, web conferinte cu America de Nord sau America Latina.
2. Geanta mea contine intotdeauna un laptop, un card de acces la internet si un blackberry pentru ca eu lucrez de pretutindeni: de la biroul meu din Oracle Tower, de la biroul de acasa, din masina, din aeroporturi, din hoteluri, din sediile Oracle din alte tari, din parcuri cu acoperire wireless – important este sa am o linie internationala stabila si acces la internet.
3. Pentru echipa mea de management, pentru colegii mei seniori leaderi din afara Romaniei – Amalia Sterescu ca leader este un cetatean al lumii, intamplarea face sa fiu localizata in Romania, spun asta pentru ca organizatia imi permite sa ma deplasez cu usurinta dintr-o tara in alta, dintr-un continent in altul, sa pot conduce echipe localizate in alte colturi ale lumii cu specificul lor, sa lucrez si sa ma lupt constructiv cu leaderi experimentati din toate colturile lumii .Deci calatoresc mult.
4. Viata mea personala si timpul acordat familiei mele? Au fost ani in care a fost foarte greu sa tin balanta, cand pasiunea pentru job-ul meu ma tinea conectata fizic si mental cam 80% din timpul meu zilnic. Mi-am redefinit succesul ca persoana. Am invatat ca succesul unui leader nu inseamna numai realizari profesionale deosebite ci si o viata echilibrata de familie si o satisfacere constanta a acelor hobby-uri personale care ne fac fericiti si ne tin conectati … la noi insine.
2. Care a fost cea mai mare provocare căreia i-aţi făcut faţă?
Start-up ul unui nou centru de servicii Oracle in India finalizat cu succes in numai 5 luni. A insemnat un efort intensiv de adaptare la specificul local, de invatare rapida a regulilor nescrise ale locului. Azi am reusit sa creez acolo un business de peste $100M
3. Câte ore munciţi pe săptămână?
Greu de estimat datorita faptului ca nu am un program de lucru fix, sa zicem in medie 50h/saptamana
4. Ce înseamnă pentru dumneavoastră un angajat bun?
Pentru mine un angajat bun este cel care produce rezultatele asteptate cu eficienta si simt de raspundere – fie ca are un rol de echipa sau nu. Daca ma intrebati ce face diferenta intre un angajat bun si unul foarte bun as spune ca diferenta vine din nivelul de performanta, din gradul de implicare si inovatie al angajatului, din capacitatea sa de a gandi dincolo de granitele rolului sau, din aspiratiile sale de a fi si mai bun si a construi ceva in organizatia respectiva, acel ceva care sa ii genereze experiente noi si satisfactie profesionala.
5. Cât de mult ţineţi cont de branduri în calitate de consumator?
Fiind tot timpul in alerta si in lipsa de timp, modul in care eu imi fac cumparaturile e oarecum spontan, rapid si nu foarte selectiv – brandurile ma ajuta uneori sa fac alegeri rapide in speranta ca voi gasi si calitate.Nu fac parte insa din acei cumparatori care viseaza la un produs din brandul X, sau isi afiseaza cu ostentatie brandul Y. Produsul pe care il cumpar trebuie sa se muleze pe nevoile mele – nevoia mea de brand e insa mica comparativ cu fenomenul romanesc din ultimii ani…
6. Ce pasiuni aveţi, ce anume vă relaxează?
Acum 2 ani as fi raspuns: cand sa am timp de pasiunile mele, nu vezi ce agenda incarcata am? Apoi am inceput sa-mi tratez pasiunile ca subiecte importante pe agenda mea zilnica ca si celelalte intalniri de business zilnice , ca intalniri cu propriul meu EU – un truc prin care sa ma prioritizez pe mine. Luati de vartejul zilnic in mediul corporatist uitam de visele noastre, de hobby-urile noastre, de ceea ce ne face placere in afara mediului de business, ne uitam pe Noi. Asa ca am inceput sa redescopar placerea de a face fotografii, placerea de a picta, placerea de a scrie si de a fi implicata in proiecte personale ce nu au nici o legatura cu viata de birou.
7. Aveţi modele pe care le-aţi urmat sau oameni (de afaceri) şi nu numai pe care îi admiraţi în mod deosebit?
In 1998 cand mi-am inceput activitatea manageriala, nevoia de modele pentru un tanar manager era mare.Sa nu uitam ca la momentul respectiv leadership-ul romanesc era viciat de modelele de leaderi intalnite des in institutiile de stat pentru care a fi sef – era echivalent cu a fi un mic Dumnezeu. Am avut sansa sa ma formez ca leader la scoala Connex unde am beneficiat de modele reale de leadership si as mentiona aici Al Tolstoy – 1st Connex CEO sau Marie Sophie Duchesne – Connex VP Customer Service.Ulterior in experienta mea profesionala cred ca am invatat de la fiecare leader senior cu care am interactionat si as aminti aici in mod special pe Jean Reiczyk – Sr. VP EMEA Customer Services Oracle.
Admiratie? Admiratie am pentru toti tinerii antreprenori din Romania zilelor noastre care au avut puterea sa sparga tiparele si sa-si incerce puterile prin forte proprii chiar si in vremuri tulburi: Vladimir Sterescu, Madalina Vilau, Madalina Uceanu, Madalina Balan si multi altii.Admiratie am pentru managerii pe care i-am format de-a lungul celor 12 ani de cariera manageriala si care azi sunt in pozitii cheie in diverse multinationale sau societati comerciale proprii.Le urez tuturor mult succes in continuare!
8. Unde vă place să călătoriţi şi în ce ţări în care nu aţi fost până acum doriţi să mergeţi? Am avut intr-o zi curiozitatea sa inscriu pe Trip Advisor toate locatiile pe care le-am vizitat in ultimii ani si am acoperit 55 de orase din 30 de tari ale lumii, calatorii efectuate in special in ultimii 6 ani. Pentru calatoriile de business le prefer pe cele europene caci practic poti ajunge cam oriunde in maximum 3h ½, ai tot confortul necesar si esti familiarizat cu specificul cultural. Cand spiritul de aventura ma cotropeste atunci accept orice calatorie de business in orice colt al lumii, cu diferente culturale semnificative: India, China, Egipt etc. Daca sunt calatorii personale atunci regula mea este sa nu revin in aceleasi locatii pentru ca imi place sa explorez si sa descopar locuri si oameni noi.De fiecare data cand imi planific vacanta ma uit spre locurile in care nu am ajuns inca si am senzatia ca harta s-a facut mai mica si optiunile mi-au scazut cu toate acestea: inca nu am vazut Peru, inca nu am ajuns in Australia, inca nu am zburat deasupra Himalayei, inca nu m-am cazat intr-un far din Scotia, inca nu am ajuns in Mexic , inca nu…. As reveni cu placere in Africa de Sud – Cape Town, in Bahamas, in China – Dalian, in Oman – Muscat si oricand la Roma.
9. Care este locul cel mai drag din cele pe care le-aţi vizitat?
Imi e foarte greu sa fac o ierarhie: imi sunt dragi veselia si cantecele locuitorilor saraci din Cape Town, gradinile Mariei Antoinette din Micul Trianon – Versailles, romantismul Venetiei, culorile Indiei, agitatia cartierului latin din Paris…
10. Care sunt valorile după care vă ghidaţi?
In mediul de business:excelenta, satisfactia clientului, inovatie, respectul fata de angajat. In viata personala: valori ce tin de familie, onestitate, loialitate.
11. Ce defineşte în viziunea dumneavoastră un lider?
Dincolo de Strategie, Inovatie, Performanta – un lider este definit de capacitatea sa de a construi echipe capabile sa invinga competitia, apte sa se autodepaseasca.
12. Cu cine aţi prefera să lucraţi mai mult: cu o persoană fără experienţă dar cu studii sau o persoană fără studii dar experienţă?
In experienta mea am lucrat cu succes cu ambele categorii. Am selectat pentru roluri de entry level sau junior manager atat persoane cu studii dar fara experienta insa cu mare potential cat si persoane fara studii dar cu o experienta care s-a dovedit a fi foarte utila pentru business. Esentiale sunt competentele & aptitudinile persoanei si mularea acestora pe rolul oferit in companie
13. Cât de importantă este echipa cu care lucraţi?
Daca vrei sa stii ce fel de lider esti atunci te uiti la echipa pe care o conduci, ea este oglinda stilului tau de leadership, ea este masura gradului tau de implicare si inovatie in business.Imi iubesc echipa, ma provoaca zi de zi si ma face sa fiu zilnic un manager mai bun.
14. Va amintiti primul job pe care l-ati avut?
Zambesc pentru ca primul , primul meu job remunerat era de educatoare intr-una din primele gradinite particulare infiintate in 1992 sub patronajul unei fundatii irlandeze. Prima mea sefa a fost o .. calugarita irlandeza .Tocmai terminasem studii de specialitate pentru educarea si ingrijirea copiilor si eram fericita sa ii indrum pe micii nazdravani.
De la educatoarea din 1992 la Vice Presedintele Oracle de azi, singurul roman VP din Oracle Corporation, cea mai tanara din boardul de conducere din EMEA Customer Services – a fost cale lunga presarata cu multa, multa munca si ambitia de a-mi depasi propriile limite.
15. Aţi realizat tot ce v-aţi propus în viaţă sau au mai rămas lucruri neîmplinite?
Azi la 38 de ani sunt multumita de viata mea! Oare cati pot spune asta? Desi mi-a fost greu sa tin balanta cariera/familie am reusit performanta sa le creez pe ambele asa cum mi-am dorit intotdeauna insa nu a fost deloc usor. Azi doar culeg roadele a ani si ani de munca si experiente de viata.
16. Ce planuri aveti pentru viitor?
Intr-o zi am pus pe hartie tot ce mai vreau sa fac in a doua parte a vietii mele si credeti-ma ca nu sunt putine pe lista dar imi sunt atat de dragi sufletului meu, caci da – acum in sfarsit am timp de introspectie, am timp pentru acele proiecte si actiuni care ma definesc ca Om.