De ce copiii noștri au nevoie de cursuri de Public Speaking – în școli
Experienţa mea recentă cu elevii de liceu cărora le predau public speaking dar şi cu copii de şcoală primară, implicaţi în tot felul de opţionale ce le solicită abilităţile de comunicare – îmi întăreşte credinţa că abilităţile de comunicare şi expunere a ideilor în public, trebuie dezvoltate şi încurajate de timpuriu!
Iată mai jos 6 motive pentru care cred că e bine ca un elev să studieze la un moment dat “Public Speaking”:
1. A şti să exprimi clar şi convingător o idee, folosind argumente pertinente şi exemple sugestive – reprezintă o abilitate de comunicare ce se construieşte în timp, cu mult exerciţiu, expunere , perseverenţă. Un copil care studiază şi exersează vorbirea în public de timpuriu, în cadru organizat, câştigă prin exerciţiu şi expunere – în primul rând încredere în abilitatea sa de a sta în faţa unui grup şi a exprima o idee fără să-i fie teamă de eşec.
2. Odată dobândite minime abilităţi de vorbire în public elevul are şansa de a se perfecţiona în cadrul orelor de public speaking dar şi în afara lor – folosind tehnicile de comunicare şi prezentare a unei idei, soluţii etc., în situaţii ce ţin de viaţa de zi cu zi. Pot deveni astfel foarte argumentativi şi convingători în formularea cerinţelor lor (ce-i drept pot da de furcă părinţilor:) Micile victorii nu vor face decât să le sporească încrederea în sine şi să îşi rafineze în timp argumentaţia, tehnica de prezentare sau structura speech-ului.
3. Aplicaţia pentru un internship pe perioada liceului (vacanţe de vară) sau în primii ani de facultate presupune un interviu. La fel şi admiterea în unele din universităţile din afara ţării. A şti să-ţi prezinţi plusurile şi să accentuezi valoarea pe care ai adus-o în cadrul unor proiecte şcolare merge mână în mână cu încrederea în sine şi cu o abilitate de comunicare şi prezentare – exersată de timpuriu. Nu degeaba multe şcoli din Vestul Europei şi în special în UK au cluburi de Public Speaking sau ore formale în cadrul curriculei lor de studii.
4. Diferite tipuri de personalitate cum este tipul introvert/timid – pot înflori ca urmare a expunerii repetate ca speaker în fața unei audienţe, în ciuda fricii inerente sau a celei de a nu se prezenta corespunzător în faţa colegilor. Am avut situaţii în care elevi timoraţi numai la gândul că vor urca pe o scenă – au depăşit această condiţie numai prin exerciţiu, repetiţie şi îndrumare atentă, iar acum a sta pe acea scenă şi a livra un mesaj în faţa unei audienţe – nu mai implică nici o problemă.
5. La polul opus, elevii ce comunică în abundenţă şi sunt super încrezători în forţele proprii, au învăţat să-şi structureze mesajul şi să aducă în discuţie doar acele argumente sau întrebări retorice menite să stârnească curiozitatea şi interesul audienţei , sădind astfel semne de întrebare sau idei noi în mintea publicului.
6. Trăind într-o lume globalizată copiii noştri concurează în abilităţi/aptitudini (şi nu numai în note/credite) cu copii expuşi de timpuriu la public speaking – a-ţi înscrie copilul la public speaking, fie lecţii particulare, fie de grup – e o dovadă că tu ca părinte înţelegi mediul cu care copilul tău se va confrunta atunci când va fi adult.
Notă: În Octombrie 2012 am demarat cursuri de Public Speaking în cadrul Liceului Lauder Reut – iniţiativă premiată cu “Mentor Honoris Causa” de către conducerea instituţiei. În 2014 această iniţiativă va fi extinsă în cadrul altor instituţii educative ce s-au arătat interesate.