Bărbații promovează Bărbați?

Amalia Sterescu \ Bărbații promovează Bărbați?
Bărbații promovează Bărbați?

Astăzi a avut loc conferința Women on Board a€“ organizată de European Professional Women Network România, a cărei membră sunt. Conferința s-a bucurat de oaspeți și vorbitori de seamă ca:

• Excelența sa Ulla Vaisto – Ambasadorul Finlandei

• Esther Blythe – Deputy Head of Mission, Ambasada Mării Britanii în România

• Mariana Gheorghe – CEO, OMV Petrom

• Michaela Bergman – Chief Counsellor for Social Issues, EBRD

• Ana-Maria Mihaescu – IFC Chief Resident Representative

• Narcisa Oprea – Partner, Schoenherr

• Dan Pascariu – Chairman of the Board, Tarom

Țin să scriu despre acest subiect pentru că, pentru prima oară în România, se pune pe tapet într-un cadru formal dar foarte prietenos – un subiect interesant: prezența femeilor în board-urile de conducere în România, atât în sectorul public cât și în cel privat.

Care este situația la nivel European, care sunt poveștile de succes, cât de relevant este subiectul “women on boards” vs. “women în “top management” în România? Sunt întrebări la care atât speakerii cât și invitații interesante desprinse din această întâlnire:

– Finlanda deține un adevărat record în ceea ce privește prezența femeilor în board-uri: 45% în sectorul public și 31% în sectorul privat; Se fac presiuni asupra sectorului privat pentru introducerea unor reglementări prin care să se impună o cotă obligatorie care să garanteze un procent mai mare de femei în board-uri; Aceste rezultate excepționale se datorează capacității femeilor din poziții de conducere, a asociațiilor și comunităților de femei de a face networking, de a crea mecanisme de mentoring menite să susțină promovarea femeilor;
– Tot în Finlanda, dacă o companie listată la bursă nu are nici un membru în board de sex feminin – este obligatoriu ca acea companie să ofere o explicație oficială;
– S-a dezbătut de asemenea subiectul feminizării unor domenii precum Marketing, HR, Legal dar și a tendinței de a corela anumite roluri/joburi cu sexul masculin – Michaela Bergman ne-a arătat accentul care se pune pe lucrul cu percepțiile companiilor și contracararea apetitului lor de a categorisi/asocia anumite roluri numai cu persoane de sex masculin;
– La nivel de UE, progresul privind penetrarea femeilor în bord-urile de conducere – este foarte slab: 0,8% din 2003 până în 2012! Cu toate acestea se prefigurează că secolul următor aparține femeilor întrucât majoritatea deciziilor de cumpărare sunt făcute de femei – fapt ce va influența foarte mult prezența acestora în poziții de top management sau în board-uri de conducere pe viitor. Aceste schimbări vor genera foarte probabil un nou “mindset” care la rândul sau va impune noi schimbări în ceea ce privește “gender diversity” și un mai mare echilibru femei/bărbați în board-urile de conducere. Tot la nivel de UE, s-a legiferat o directivă care încearcă să reglementeze și să ușureze accesul femeilor în board-urile de conducere, directivă care urmează să fie transpusă în legislația tuturor țărilor membre, inclusiv în România, în 2014;
– S-a pus accent de asemenea pe performanță și pe faptul că un rol în board este important să fie alocat celui mai bun și mai performant și nu neapărat pe criterii de gen; S-a subliniat importanța educației, a formării unei culturi care să încurajeze “gender diversity” încă din primii ani de școală;
– Dna Mariana Gheorghe – CEO Petrom ne-a subliniat încă o dată faptul că diversitatea nu înseamnă numai diversitate de gen ci poate însemna și diversitate de aptititudini dar și de vârstă și a specificat că, noi cei care conducem acum nu putem decide strategia companiei pentru următorii 20 de ani însă alți membri mai tineri în board a€“ o pot face pentru că, vor beneficia de timpul necesar pentru a duce la implementare totul pe termen lung; Tot Dna Mariana Gheorghe a atras atenția tuturor aspirantelor la roluri de leadership să fie capabile să înțeleagă consecințele alegerii lor de a fi lideri în ceea ce privește viață personală, familia și faptul că nu există performanță fără sacrificiu;
– Dl. Dan Pascariu a insistat asupra importanței procesului de mentoring în formarea top managerilor și a viitoarelor membre în board-uri. A specificat de asemenea că dacă îți construiești o carieră în leadership nu trebuie să uiți că leadership-ul e un privilegiu a cărui finalitate este nu numai transformarea business-ului ci mai ales transformarea vieților oamenilor!

Așadar Bărbații promovează Bărbați? Aș spune că în ciuda tuturor aparențelor, în România, totuși, în comparație cu celelalte state europene, prezența femeilor în poziții de management este de 35% – cu mult peste multe state vest europene. Femeile vor putea accesa și mai multe roluri importante de C-Level sau în board-uri de conducere dacă vor face eforturi constante să investească în procesul lor de educație, în mentoring, în networking, dacă vor lucra mai bine împreună în cadrul comunităților deja constituite. “Gender Diversity” se educă, se cultivă, se înrădăcinează în timp dar pentru această e nevoie de focus și efort constant din partea tuturor comunităților de femei din România și nu numai!

Data articol: 12 iunie 2013
© 2023 Amalia Sterescu Designed by: Live Design