Ce am învățat în 2017 pentru un 2018 mai bun!
Primii mei cinci ani de antreprenoriat au zburat rapid, parcă mai ieri scriam despre lecțiile primului an. A fi antreprenor în România lui 2017 este un act de curaj și nu numai la curajul de a citi dimineața știrile de la Finanțe mă refer.
Pentru cei care încă visează să aibă propriul business trebuie să fiți echipați cu îndârjirea de a vă lupta pentru propria viziune zi de zi, cu puterea de a vă înfrunta propriile emoții și de a vă demonta propriile spaime, cu capacitatea de a risca și de a înțelege că nu există succes fără de eșec și nici fără de muncă. Și pentru cei ce au acum un job și visează la antreprenoriat, subliniez că a fi antreprenor (genul acela onest ce își plătește taxele cu punctualitate) nu însemnă să ai mai mult timp liber, nu înseamnă să muncești mai puțin – dimpotrivă însă, înseamnă ceva pentru care merită să te lupți: libertatea de a transforma propriul vis în realitate, libertatea de a alege în ce proiecte faine vrei să te implici și ce oameni/parteneri vrei să ai alături, libertatea de a experimenta și de a accepta eroarea ca o lecție menită să te ducă un pas sau mai mulți – înainte. Pentru mine antreprenoriat înseamnă împlinirea pe care o resimți atunci când ceea ce ai creat, gîndit, muncit până la istovire valorează ceva pentru clienții tăi, pentru comunitatea în care activezi, pentru construcția în care crezi și la care așezi o cărămidă zi de zi prin efortul tău.
In periplurile mele ca public speaker am învățat câte ceva despre publicul din România – preferăm poveștile despre eșec – eșecul altora. Pe celelalte le considerăm lăudaroase sau cel mult informative. Dar acelea despre eșec cu … să moară și capra vecinului – tare ne mai plac! Ca oricare dintre voi am trecut cu bune și rele prin 2017 și sumarizez aici principalele mele lecții ca antreprenor pentru un 2018 mai bun.
Lectia 1: Echipa. Nu funcționez cu o echipa directă mare, prefer modelul în care îmi externalizez o serie de funcțiuni importante. La un moment dat în 2017 am tras linie și am realizat că în ciuda unor colaborări de durată și a bunelor intenții – o parte din resursele externalizate cu care mă înconjurasem nu mai aveau expertiza necesară de a-mi ajuta business-ul să treacă la următorul nivel conform direcțiilor strategice agreate. Am realizat că nu poți opera cu aceleași procese și competențe specifice în etapa de start-up pentru faza post start-up prin urmare în această vară am reorganizat echipa renunțând la o parte din colaborările vechi. Am fost foarte atentă în a completa echipa cu competențele lipsă, în a selecta noii furnizori și noii colegi. Am alocat trei luni acestui proces însă deja se văd rezultate pozitive. Am învățat că deși foarte dificile, amânarea deciziilor legate de echipă, competența acesteia – costă timp, bani iar uneori (învățând din lecțiile altora) poate costa chiar business-ul însuși.
Leadership. Desi am o experiență de conducere de 18 ani știu că atunci când îmi voi spune că le știu și le-am văzut pe toate – începe drumul meu spre incompetență. După cinci ani de antreprenoriat cred că am suferit un soi de maturizare ca leader al unui business propriu și nu ca intra-preneur. Următoarele lecții se leagă de leadership.
Lecția nr.2: În 2017 am învățat că cea mai mare mare barieră în calea business-ului meu pot fi chiar eu, leaderul acestui business. De ce?
Pentru că mintea mea spune ”eu pot” mai mereu dar ziua are tot 24h și atunci când mergi cu mai multe proiecte în paralel riști să te defocusezi iar defocusarea este cel mai mare dușman al excelenței așa că mai multa autodisciplină, noua liderilor care vrem prea mult și prea repede, nu strică! Am învățat că viziunea fără de focus e doar o realitate amânată!
Lecția nr.3: Unii își visează un business mare, glorios, alții își doresc un business mediu pe care să-l poata controla de oriunde ar fi în lumea aceasta. Îi cert prietenește pe antreprenorii din diverse orașe ale țării pentru care fac consultanță – atunci când nu concep să-și gândească businessul decât la nivelul orașului lor sau al regiunii lor dar dacă mă uit mai bine în oglindă – știu că expansiunea mă sperie și în timp ce accept că e inevitabilă – căci deh e normal pentru orice business sănătos – conștientizez și mai mult că în fiecare antreprenor zace dorința și antidorința, acțiunea și inacțiunea – modul în care reușești să te învingi pe tine și temerile tale interioare ca antreprenor – clădește viitorul tău succes. Pentru mine expansiunea business-ului (dorința) vine la pachet cu temerea că nu voi mai avea suficient timp pentru familie, pentru alte proiecte personale, că viața echilibrată la care aspir devine acea viziune amânată – și așa intră în funcțiune antidorința 😊.
Lecția nr. 4 Uneori ca să dai o nouă direcție business-ului tău e nevoie să stai puțin deoparte sau departe. La un moment dat în 2017 am simțit că business-ul meu trebuie să o ia pe o altă direcție, că modelul meu de business trebuie să cunoască niște schimbări majore numai că angrenată în operațional e mai greu să vezi schimbarea necesară. Așa că, pentru prima oară în viața mea, dupa 20 de ani de muncă, mi-am dat voie să las turația motoarelor mai mică pentru trei luni. Trei luni ca un fel de mini sabatic. La început am fost confuză pentru că mi se părea că pierd vremea aiurea, ulterior calmul, detașarea, liniștea (enervant de multă 🙂 m-au ajutat să discern o nouă direcție utilă business-ului meu așa că uneori, distanțarea și resetarea pot aduce acel plus de valoare pe care-l aștepți!
Lectia 5. O lecție puternică a lui 2017 pentru mine ca leader se leagă de digital leadership. Am înțeles că mă pot folosi de tehnologie ca să explorez noi piețe și noi oportunități, ca să-mi extind piața și să-mi adaptez valoarea oferită prin serviciile mele la noi tipologii de clienți.
- Am înțeles că sunt o imigrantă digitală , că nu m-am născut cu ”digital thinking” și că trebuie să învăț mai mult despre asta.
- Am înțeles că ”digital” nu înseamnă în business doar prezență online, social media sau ce mai cred unii antreprenori ci că digital impactează astăzi comportamentul clienților și deciziile lor de cumparare, începem să vorbim din ce în ce mai des de rețele de clienți.
- Am învățat că dezvoltarea platformelor online schimbă ideea de competiție – începem totodată să vorbim tot mai des de coopetiție.
- Iar daca ne vom privi datele culese la toate nivelurile organizației ca niște bunuri de preț cu care putem opera pentru a crește valoarea ofertei noastre – atunci suntem pe drumul cel bun.
- Am învățat că atunci când vine vorba de inovație – din ce în ce mai mulți lideri părăsesc principiul Hippo – adică big boss/ grey hair ia decizia. Din ce în ce mai mulți lideri testează mai mult o abordare experimentală a inovației.
Transformarea digitala ne determină fie că ne place sau nu – să ne adaptam continuu ceea ce numim ” our value proposition” pentru ca nu-i așa, competiția vine acum de unde nu te aștepți!
Lectia 6. ”Să faci ce predică preotul și nu ce face el”. Am lucrat mai bine de 18 ani în procese de loializare clienți – gestionându-mi acum propria bază de clienți încasez ca o constantă aducere aminte o lecție pe care mi-o iau peste nas de câte ori nu mi-o asum și anume – loializarea clienților începe din momentul în care ai semnat contractul și ți-au devenit clienți! Nu mai târziu.
Lectia 7. Și în 2017, ca un reminder constant, am reînvățat să cred în puterea parteneriatelor strategice, efortul cumulat al mai multor forțe și entități îți poate accelera realizarea obiectivelor tale de business atenție însă nu uita să dăruiești căci parteneriatele sunt ca niște organisme vii ce trebuie hrănite în permanență, îngrijite și apreciate.
Antreprenoriatul e o cursă cu obstacole, o cursă pe care ne-am asumat-o din start noi antreprenorii – uneori ne împiedicăm dar nu contează de câte ori cădem ci de câte ori am reușit să ne ridicăm cu grație și să mergem mai departe.
Am scris șapte lecții personale ca șapte daruri pentru tine ce sper să-ți fie de folos pentru un 2018 mai bun! Avem in față 365 de zile în 2018, 365 de oportunități în care putem învăța din propriile lecții sau ale altora ca să devenim mai buni în ceea ce facem și să generăm și mai multă valoare pentru clienții, partenerii și comunitatea în care trăim.
Sa aveti un 2018 de referință în viața Dumneavoastră!