Am fost achiziționați! Cum să ai succes ca lider când îți schimbi angajatorul fără voia ta!

Amalia Sterescu \ Am fost achiziționați! Cum să ai succes ca lider când îți schimbi angajatorul fără voia ta!

Chiar dacă în piața locală achizițiile poate nu sunt atât de frecvente sau răsunătoare asta nu înseamnă că nu există angajați care nu experimentează cum este să îți schimbi angajatorul fără voia ta! Am discutat cu o serie de lideri din organizații cu prezență în România, organizații care achiziționează frecvent alte companii cu scopul de a-și mări cota de piață sau care au fost achiziționate la rândul lor de companii mai puternice. Având în spate propriile-mi exemple în acest sens, am vrut să înțeleg care este profilul leaderului care continuă să aibă succes în perioadele aspre de tranziție pe care le implică un proces de achiziție și ce ar trebui în general să știm dacă trecem printr-un astfel de proces.  

Ce ar trebui să cunoști mai în detaliu:

  1. Ca lider e important să înțelegem tipul achiziției, implicațiile acesteia, granițele comunicării în perioada de tranziție. Își va păstra compania achiziționată propria cultură sau va fi un proces de tranziție totală la modul în care face business compania ce v-a achiziționat? Ce se va păstra din procesele actuale în relația cu clienții? Care sunt competențele cheie de care compania va avea nevoie în continuare pe viitor? Cine sunt cei care le posedă și care vor rămâne  să ducă tranziția mai departe? Ca lideri, ce aveți voie să comunicați și ce nu din tot acest proces amplu de tranziție – către echipe, clienți, parteneri, piață.. Așadar află răspunsuri ca să operezi cât mai bine cu informațiile pe care le ai, în noul context.
  2. De multe ori informația sau certitudinea pe care o cauți într-un astfel de context nu există. Știi competența aceea ”dealing with ambiguity” după care ai fost evaluat adesea? Acum e momentul să o exersezi din plin. Chiar dacă ai puține informații, echipa ta se așteaptă ca tu să setezi direcția în această perioadă de tranziție când totul se mișcă ori prea lent ori prea rapid – în funcție de contextul legal al achiziției și de deciziile care se iau.
  3. Poate că cel mai aspru aspect al unei achiziții este că trebuie să accepți că angajatorul tău s-a schimbat! Care sunt noile valori după care se ghidează organizația? Care sunt noile standarde? Care este noua cultură a companiei? Informează-te și negociază în interiorul tău cum vei absorbi toate aceste schimbări – dacă nu contravin principiilor și valorilor tale.

Avizi de informații tindem să ne uităm către cei cărora le raportăm și suntem oarecum frustrați că nu primim certitudinile sau informațiile de care avem nevoie însă nu uitați, liderii din top management trec și ei prin aceeași schimbare, și ei au incertitudinile lor mai ales că mulți din ei nu știu încă dacă mâine vor mai avea un job așa că a conduce prin puterea exemplului personal e esențial în acest context.

Comportamente pe care ar trebui să le eviți. I-am întrebat pe cei intervievați care au fost liderii care nu au rezistat unui proces de achiziție, ce comportamente le-a dăunat. Iată mai jos câteva concluzii:.

  1. Rezistența la schimbare. Deși există tentația naturală de a păstra status quo-ul, din experiență proprie spun că în astfel de tranziții e greu să te așezi contra valului. Mai bine concentrează-ți energia pe identificarea de oportunități pentru clienți și pentru echipa ta.
  2. Angajamente exagerate, nerealizabile. Comportamentul opus rezistenței la schimbare este tentația liderilor de a-și asuma mai mult decât pot duce din dorința de a fi acceptați de noul leadership, de a rămâne în continuare la masa deciziilor!
  3. Toxicitate crescută. Știți voi, liderul care simte că are mai mult de pierdut decât de câștigat din noul context și care împroașcă cu venin cu orice ocazie, nimic nu e cum trebuie, nimic nu mai funcționează bine, tot tabloul nu va duce la nimic bun.. etc.
  4. Pierderea focusului . Există lideri care sunt deturnați de la obiectivele existente pentru că e prea mare zgomot de fond în ceea ce privește achiziția și uită să se concentreze pe realizarea obiectivelor vechi sau noi tocmai acum când compania are cel mai mult nevoie de performanță.
  5. Sunt frustrat și mă plâng vs. acționez. Când doza de frustrare și inacțiune predomină, efectul este devastator pentru reputația liderului.
  6. Trăiesc în trecut. ”Pe vremea când… ce bine era…” Colecționează tricouri, pixuri, agende cu vechiul logo al companiei, sunt nostalgici, privesc mai mult în trecut decât la viitorul noii construcții.

Ce îți poate fi de ajutor

Achizițiile sunt un test interesant pentru orice lider, pentru capacitatea sa de a conduce în vremuri tulburi, pentru capacitatea sa de management al schimbării – întrebarea care rămâne întotdeauna este: vrei să fii parte a unei companii de succes sau a uneia mai puțin productive? Activează-ți tot ce ai mai bun căci achiziția este un test în sine pentru competențele tale de leadership, experiență din care vei învăța înzecit!

Sursa foto: watertechonline.com

Data articol: 6 august 2019
© 2024 Amalia Sterescu Designed by: Live Design