Remote working – Oportunități & Soluții

Amalia Sterescu \ Remote working – Oportunități & Soluții

Timp de 8 ani am condus echipe remote localizate în India sau China, am interacționat online cu echipe de suport din întreaga lume sau cu clienți din diverse zone geografice. Un an de zile, am lucrat exclusiv din confortul biroului meu de acasă si această experiență – m-a ajutat ulterior ca antreprenor, când mi-am construit un business bazat pe o echipă exclusiv remote, fie că erau coechipieri localizați în București, Londra sau Cluj – am operat foarte bine în acest sistem cu care eram familiarizată. Accesul la comunicare oricând și oriunde online, cu oameni din diverse colțuri ale lumii – mi-a permis să-mi gândesc întotdeauna business-ul dincolo de granițele geografice ale României.

Contextul actual oferă o serie de oportunități!

  1. Telemunca a fost privită până în martie 2020 ca fiind apanajul celor din IT & Software development, a soloprenorilor, a consultanților, a celor din industria de coaching ori a unui număr limitat de persoane în general cu funcții de conducere, din diverse industrii. Până în martie 2020, în România, telemunca s-a lovit de 3 bariere importante: legislația curentă, mentalitatea senior leaderilor de la Headquarterele localizate în Vest care ne-au crezut uneori nepregătiți și imaturi pentru un astfel de proces continuu, mentalitatea managerilor români care a făcut ca telemunca să fie oferită ca un beneficiu la care aveau acces un număr limitat de persoane – în absența unei culturi organizaționale și a unor procese clare care să sprijine acest demers. Criza COVID-19 ne-a ars etape importante în implementarea proceselor legate de telemuncă și zdrobirea unor mentalități ineficiente, astfel încât, în acest moment, în România, majoritatea companiilor au găsit rapid soluții și au descoperit, surpriză, că funcționează, că angajații chiar muncesc de acasă, că ei clienții – nu au de suferit! Sunt convinsă că și după ce criza va trece, companiile nu vor renunța la telemuncă, pentru multe organizații modelul de business va suferi modificări ireversibile. Mă întreb care va fi destinația multiplelor clădiri de business ai căror chiriași vor înțelege rapid că își pot eficientiza altfel costurile cu real estate, prin telemuncă.
  2. Trainingul online. De ani de zile companiile mari pun la dispoziția angajaților platforme de e-learning complexe cu programe excelente. Și tot de ani de zile, procentul de accesare a acestor programe a lăsat de dorit pe motiv că: ”nu avem timp..nu este atât de valoros ca un curs față în față.. un training online e musai să fie mai ieftin decât unul față în față ori – nouă ne place să știm că angajatorul ne apreciază și investește în noi cu adevărat” etc. Criza COVID-19 a determinat o schimbare abruptă în interesul angajaților pentru programe online sau orice altă formă de învățare online – momentan educația online a devenit o sursă indispensabilă fie că vorbim de angajați mai noi ce au nevoie de ajutor, fie că vorbim de noi promovați în roluri de conducere ori persoane ce au accesat diverse roluri tehnice. Clienții pieței de training sunt concentrați momentan pe reorganizarea proceselor de muncă în noul context, pe asigurarea continuității în business. O mică parte însă din furnizorii de training au venit proactiv în sprijinul lor,  prin webinarii sau alte forme de cursuri online astfel încât să-și sprijine clienții sau potențialii clienți în această tranziție. Cursuri precum cele legate de folosirea platformelor Zoom, Webex, GotoMeeting, Managementul echipelor la distanță, Remote working – soluții – sunt doar câteva exemple.
  3. Managementul la distanță al echipelor – dacă în piața locală numărul managerilor ce conduceau echipe la distanță era limitat, la data publicării acestui articol probabil 99% din manageri îsi conduc echipele remote. Și asta implică un nou model operațional, noi procese de comunicare cu echipa, un sistem de motivare non-financiară adaptat noului context. Căci să nu uităm – dacă managerilor li s-a mai permis din când în când să lucreze de acasă – marea majoritate a angajatului român nu are această experiență, unii se vor simți bulversați, alții relaxați dar de cele mai multe ori vor munci mai mult decât o făceau în range-ul 9-18. Care este oportunitatea? Managerii români își vor dezvolta accelerat anumite competențe cum sunt: managementul riscului, managementul echipelor la distanță, comunicarea eficientă online, ”digital literacy” ș.a. Oportunitatea de a conduce apoi echipe la distanță din alte zone geografice va exista și ei vor fi mult mai pregătiți să o facă!

Telemunca – top provocări și câteva soluții

Dincolo de grijile legate de epidemie, trăim cu toții probabil cel mai mare experiment social. Astăzi am încercat să-i subliniez aspectele pozitive nu pentru că le-aș nega pe cele ce ne impactează negativ ci din convingere că profesioniștii care vor trece acest test, vor fi cei care se vor face utili cu adevărat! Continuă să aduci valoare acolo unde ești, clienților, comunităților pe care le deservești – orice fake în acest sens îți va face un mare deserviciu.

Rămâi sănătos, în casă!

Data articol: 17 martie 2020
© 2024 Amalia Sterescu Designed by: Live Design