“Într-o lume din ce în ce mai nebună, educația e singura soluție!” Zece lecții cu Kevin Bartlett
După ninsoarea de sâmbătă noapte ce frumos era soarele dimineții printre ramurile pădurii Băneasa ce străjuiește Colegiul Avenor – București. Am răspuns cu interes invitației adresată de managementul acestui locaș educațional de a participa la un workshop facilitat de Kevin Bartlett, un Educator cu o experiență de peste 40 de ani, conducător al mai multor instituții școlare europene inclusiv al International School of Brussels, premiat în 2014 cu un titlu de invidiat de către un forum educațional internațional : “Superintendent of the year”.
Relativ recent Kevin a înființat “Common Ground Collaborative” o instituție ce își propune să încurajeze dialogul dintre pionii principali implicați în procesul de educație: profesori, părinți, elevi. În acest sens Kevin își continuă eforturile de educație la nivel internațional, în special a profesorilor într-o manieră inedită, practicând ceea ce el numește “conversational learning”. Așadar iată-mă duminică dimineața, alături de părinți, profesori Avenor, elevi într-un workshop menit să aducă pe tapet procesul de învățare prin ochii celui care învață dar și prin ochii celui care conduce procesul educațional.
Împărtășesc cu voi câteva idei și lecții interesante din exercitiul facilitat de Kevin pentru comunitatea Avenor:
- Școlile și spitalele sunt unele dintre cele mai complicate organizații – ambele lucrează cu oameni, îi salvează sau îi schimbă!
- Unul dintre cele mai bune instrumente de învățare este pur și simplu … conversația! Organizațiile sunt aidoma unor conversații – sunt ca și neuronii virtuali ai unei organizații.
- Pasionat de natură Kevin menționează că toate formele de viață urmăresc două elemente esențiale: libertatea și simplificarea vieții. Găsim ordine în simplitate, de aceea școala trebuie să funcționeze pe baza unor principii simple, clare, ușor de urmat fără prea multe proceduri căci uneori prea multe reguli, strică!
- Fiecare școală/organizație trebuie să aibă un scop simplu dar precis care poate da naștere unor comportamente complexe, inteligente – o școală sau organizație nu trebuie să se lase guvernată de proceduri și reguli care nu fac decât să dea naștere la comportamente stupide.
- Elevii trebuie să creadă în obiectivele lor de carieră și să învețe să-și asume procesul de învățare cu suportul profesorilor și al elevilor. Până la urmă ei sunt creatorii viitorului!
- În opinia lui Kevin Bartlett, un proces de învățare eficient parcurge patru etape mandatorii: Definește. Desenează conceptul. Livrează. Demonstrează!
- Părinții, profesorii și studenții trebuie să aibă o înțelegere comună asupra procesului de învățare astfel încât acesta să se întâmple!
- În opinia lui Kevin Bartlett, procesul de învățare trebuie să conducă către o consolidare sau expansiune a înțelegerii conceptelor, către competență și către formarea și educarea caracterului!
- Pentru un proces de educație eficient, e nevoie de următoarele ingrediente:
- Avem nevoie de un limbaj de învățare comun!
- Oamenii pot fi educați cum să învețe!
- Procesul de învățare se întâmplă cu precădere într-un context provocator, relevant pentru individ!
- Când vine vorba de procesul de învățare “less really is more”!
- Procesul de învățare este personal! Punct.
- Procesul de învățare implică inevitabil emoțiile noastre.
- Procesul de învățare este o activitate socială.
- Fiecare are dreptul la a învăța!
- Procesul de învățare este scalabil.
- “Învățarea” e condiționată de un mediu stimulator.
- În opinia lui Kevin Bartlett dacă ar fi să găsim elementele de bază ale procesului de învățare, acel ADN al educației, acesta trebuie să se bazeze pe Idei, Aptitudini și Caracter! Când vine vorba de leadership educațional, Kevin menționează că a concediat în experiența sa vreo câțiva directori de școală dar nu din lipsa de competență ci întotdeauna din lipsa de etică și caracter. Avem nevoie să creștem capacitatea școlii de a educa caractere în vederea dezvoltării unei identități morale puternice întrucât prin educație ne angajăm să dezvoltăm experți în gestionarea ființelor umane!
Despre modelul finlandez Kevin Bartlett menționează ca e un sistem în care sunt angajați persoane deosebit de inteligente pentru a-și petrece timpul cu copiii și atunci lucruri magice se întâmplă! Profesorii nu sunt evaluați, elevii nu sunt examinați, copiii lucrează în grupuri mixte, se testează în continuu noi modalități de învățare.
Kevin nu uită să menționeze că trăim într-o lume din ce în ce mai nebună în care educația “is the best shot we have”! Într-o încercare de definire împreună cu grupul a noțiunii de leadership, Kevin îl citează pe J.F.K dar și pe generalul Colin Powell: “Leadership este capacitatea de a atinge ceea ce știința managementului spune că e imposibil!” Adevărat!
Îmi închei astfel o dimineață petrecută în cel mai util mod cu putință, învățând, ieșind din sfera de confort alături de alți profesioniști, dezbătând idei, disecând în minte întrebarea “De ce m-ar urma oamenii ca leader? “ și cum se aplică principiul iceberg-ului în cazul meu? Căci da, ceea ce ne face leaderi nu este ceea ce se vede la suprafață ci ceea ce este dedesubt… misiune, valori, principii. Cu acest gând și cu multe semne de întrebare ce își așteaptă răspunsul – conversația se mută în mintea mea – mi-am dat de lucru!