Business Networking? Urăsc să fac asta!
Ţi s-a întâmplat vreodată să spui: „Networking-ul nu e punctul meu forte!”? Ţi se întâmplă să te laşi greu convins să mergi la un eveniment de business şi implicit de networking? Şi dacă tot te duci, cât de des ţi se întâmplă să te agăţi de singura persoană pe care o cunoşti din sală şi să stai cu ea tot evenimentul? Ori poate eşti genul care se plimbă prin sală, spune „Bună” la mai multe persoane, însă nu se implică mai mult în conversaţie? Sau poate că mergi la evenimente de business pentru că aşa mai apuci să stai de vorbă cu prietenii tăi – e aşa de bine în bisericuţa ta, cu colegi cu care te simţi confortabil – ce rost are să mai faci şi networking? Sau te duci la un eveniment de business, colectezi cât mai multe cărţi de vizită, ajungi la birou, le verşi satisfăcut într-un sertar, la păstrare (pe veci) şi îţi spui satisfăcut:” Mamă, ce networking am făcut!”?
Dacă resimţiţi anxietate când intraţi într-o cameră plină cu oameni necunoscuţi, nu vă impacientaţi, e un simptom comun multor oameni. Iar dacă nu sunteţi familiarizaţi cu ideea de networking strategic, nu vă îngrijoraţi! Deşi networking-ul strategic nu e o materie în curricula noastră de învăţământ, vestea bună este că SE ÎNVAŢĂ şi încă foarte rapid! Colind ţara ca public speaker şi observ atent maniera de a face business networking a românilor comparativ cu practica internaţională – acesta e şi motivul pentru care am iniţiat un program de instruire în networking strategic, pe care l-au parcurs mai multe serii în Bucureşti.
Săptămâna trecută, la „Forumul pentru dezvoltarea afacerilor” de la Braşov, am expus unui auditoriu de peste o sută de persoane câteva reguli importante pe care le-am şi pus în practica ad-hoc, fiind destul de bine primite de public. Vă împărtăşesc şi vouă o parte dintre acestea:
1. Business Networking înseamnă construirea de relaţii mutuale de durată şi benefice pentru ambele părţi, cu oameni de business, potenţiali clienţi sau clienţi actuali.
2. De ce? Îţi dai şansa să fii observat de către cei care contează (clienţi, potenţiali clienţi, “influencers”); Îţi creşti baza de contacte; Îţi creşti vânzările; Îţi întăreşti relaţiile şi construieşti altele noi; Îţi întăreşti imaginea personală şi profesională.
3. Prima condiţie – ca la examen – este să mergi la un eveniment de business networking. Acesta este doar primul pas, efortul constant ulterior de construire a unei relaţii de business e adevăratul Networking. Dacă nu îţi place să faci networking, atunci uită acest cuvânt şi foloseşte sintagma „Construiesc relaţii/parteneriate pe termen lung.”
4. Ca pentru orice lucru bine făcut, trebuie să te pregăteşti în avans! Care e obiectivul tău strategic? Stabileşte acţiuni de networking care te pot ajuta în realizarea obiectivului strategic.Cum îţi alegi evenimentele în funcţie de obiectivele tale strategice? Unde le poţi găsi? Ce înseamnă un eveniment util pentru tine? Pe cine targetez la aceste evenimente? Cum aflu informaţii despre persoanele respective şi cum le folosesc în discuţiile pe care le voi iniţia?
5. De multe ori, când ne prezentăm ne rezumăm la ceea ce ne scrie pe cartea de vizită, iar asta poate fi de multe ori destul de încriptat pentru cel din faţa ta. Cum mă introduc? Ce spun despre mine în 10 secunde, astfel încât să fie memorabil?
6. Eşti în acţiune, la un eveniment de networking. Nu uita: eşti acolo ca să iniţiezi contacte, să afli cât mai multe despre persoana din faţa ta şi să identifici cum o poţi ajuta, nu pentru a vinde agresiv – nu e momentul acum, decât dacă cel din faţa ta prezintă un interes deosebit pentru serviciul sau produsul tău.
7. Ce face un bun networker? Face follow-up!
După evenimentul de networking, sortează-ţi cărţile de vizită colectate şi scrie pe spatele fiecăreia câte ceva util, care să-ţi aducă aminte despre persoana respectivă. Trimite la toate persoanele nou cunoscute un mesaj personalizat, din care să reiasă câteva elemente din conversaţia voastră, un articol util, un newsletter şi o invitaţie la cafea. Nu trimite e-mail în grup! E indicat să faci follow-up în maximum 48h.
Sper ca aceste informaţii să vă fie de folos. Dacă doriţi să aflaţi mai mult despre networking şi în special despre construirea unor parteneriate strategice prin networking strategic, atunci contactaţi-mă la hello@amaliasterescu.ro
Faceţi din networking un exerciţiu normal şi consecvent, îmbunătăţiţi-vă abilitatea de a construi reţele de succes, chiar dacă în evaluarea voastră ca manageri competenţa ‘Networking’ nu e prezentă sau urâţi să faceţi asta. Conştientizaţi puterea networkingului în realizarea oricărui obiectiv strategic! Îndrăzniţi!
Câteva fragmente de la Forumul pentru Dezvoltarea Afacerilor – Braşov:
Foto: pinterest.com